Ennen vanhaan verkosta sai vain kaloja
Ruoka on keskeinen osa suomalaista juhlaa. Näkyvimmin tämä toteutuu jouluna, jolloin kinkku, laatikot, rosolli ja muut valtaavat ruokapöydän. Meidänkin joulukinkustamme on nyt enää luu jäljellä ja viimeiset siivut jääkaapissa.
Rennompien juhlien kuten uudenvuoden ja vapun, perinneruokaa tuntuvat olevan nakit ja perunasalaatti. Toisaalta sen ymmärtää, kun näiden juhlien karnevaaliluonne hieman rajoittaa ruoanlaittoon keskittymistä. Poikkeuksen vahvistavat tietenkin vannoutuneet vappubrunssiaktivistit ja hyvä niin.
Mitähän nyt aluillaan oleva vuosi 2022 tuo ruokaketjulle, joka muodostuu alkutuotannosta, jalostuksesta, kaupasta ja lopulta kuluttajasta?
Maataloudessa on heikon kannattavuuden ja viime kesän kuivuuden lisäksi kustannuskriisi, jonka ratkaisemiseksi maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä antoi ruokateollisuudelle ja kaupalle aikaa vuodenvaihteeseen. Tavoitteena neuvotteluissa on, että tuottajahinnat reagoisivat nopeammin kustannusmuutoksiin. Neuvotteluille on annettu lisäaikaa ja niissä onnistuminen lienee kaikkien etu, koska vaihtoehtona oleva uusi lainsäädäntö todennäköisesti jäykistäisi markkinoita. Tämän lisäksi uuden rahoituskauden maatalouspolitiikka saa tänä vuonna loppusilauksensa komission käsittelyssä.
Kaupan keskinäinen kilpailu markkinaosuuksista on kovaa. Monet muistanevat halpuutuksen ja muut ruuan edullisuuteen perustuvat kampanjat. Muutostakin kaupassa tapahtuu. Ruuan verkkokauppa on kasvanut rajusti erityisesti nyt korona-aikana. Nykyisin ruuan verkkokaupan osuus päivittäistavarakaupasta on kuitenkin vain noin 2,5%, joten kasvun varaa kyllä vielä on. Vastaava luku on Etelä-Koreassa 20%, Iso-Britanniassa 7,5% ja Tukholman alueella n. 8%.
Tänä vuonna ruuan verkkokaupan aloittaa Suomessa norjalainen Oda, jonka toiminta perustuu tehokkaaseen tilausjärjestelmään, keskusvarastoon sekä jakeluautoihin. Tähän asti verkon ruokaostosten noutopisteet kauppojen yhteydessä ovat olleet kotiinkuljetusta suositumpi vaihtoehto. Isoissa kasvukeskuksissa myös kotiinkuljetus voitaneen saada kilpailukykyiseksi, ainakin tähän Odan toiminta perustuu. Sen sijaan suomalainen elintarviketeollisuus toistaiseksi luottaa jakelussa kauppaan. Tiettävästi vain lihaa voi ostaa lihatalon omasta verkkokaupasta.
Kuluttaja on lopulta se, joka määrittää, mistä ruoka ostetaan ja mitä ruokaa tuotetaan. Ruokavalinnoissa painottuu nykyisin hinnan ohella terveellisyys, puhtaus ja paikallisuus sekä eettisyys ja ympäristönäkökohdat tuotannossa. Kaikkea näitä ominaisuuksia löytyy laadukkaista kotimaisista elintarvikkeista, niin arkeen kuin juhlaankin, ja ostipa niitä sitten verkosta tai myymälästä. Hyvää uutta ruokavuotta!